Proč je důležité měření výkonu na válcové zkušebně a jak takové měření vlastně probíhá?
Softwarovou optimalizací v řídící jednotce motoru dochází k úpravě různých parametrů a tím dochází ke zvýšení výkonu. Pokud jsou všechny parametry po chiptuningu upraveny optimálně, pak dojde ke zvýšení výkonu. Jediná možnost, jak objektivně vyhodnotit, zda došlo ke správnému navýšení výkonu motoru, je vozidlo podrobit měření na válcové zkušebně. A to jak před úpravou softwaru, tak po jeho úpravě. Kromě chiptuningu je měření vhodné i po provedení mechanických úprav motoru, jako jsou např. výkonnější vstřikovače, silnější turba, úprava sání a mnoho dalších mechanických úprav, které vedou k navýšení výkonu motoru.
A jak měření na válcové zkušebně probíhá? S vozidlem se najede na válcovou zkušebnu a zabezpečí se proti pohybu. K ukotvení se využívají popruhy z nichž je jeden konec ukotvený k zemi a druhý je připevněný k vozidlu. První měření výkonu probíhá před úpravou originálního softwaru v řídící jednotce motoru. Druhé měření následuje po chiptuningu. Výsledkem měření je graf, který znázorňuje průběh výkonu a kroutícího momentu. Z výsledného grafu zjistíme, jaký nárust a průběh výkonu vozidlo chipem získalo. V databázi měření výkonu na našich webových stránkách se můžete podívat, jakého reálného navýšení dosahujeme u různých typů vozidel. Je potřeba si uvědomit, že při měření na válcové zkušebně dosahují vozidla svého maxima. Proto je důležité, aby byla v dobrém technickém stavu.
Co můžeme vyčíst z grafu?
Níže se můžete podívat, jak vypadá graf měření výkonu motoru vozidla Škoda Superb 2.0 TDI 103kW/ 320Nm. Červená křivka Run 1 znázorňuje výsledek měření před chiptuningem. Jsou tedy naměřeny originální hodnoty vozidla. Černá křivka Run 2 vyobrazuje výsledky měření po úpravě řídící jednotky. Jsou to tedy hodnoty nové, kterých jsme dosáhli chiptuningem. Plná křivka znázorňuje výkon a přerušovaná křivka znázorňuje kroutící moment. Je důležité znát hodnoty naměřené před úpravou softwaru v řídící jenotce, abychom zjistili jaký je reálný rozdíl mezi naměřenými hodnotami před úpravou a po úpravě. Z následujícího grafu vidíme, že naměřené hodnoty před úpravou jsou 109,4 kW a 322,8 Nm. Hodnoty naměřené po úpravě jsou 136,4 kW a 413,3 Nm. Chiptuningem jsme tedy dosáhli navýšení výkonu motoru o 27 Kw a 90,5 Nm.
Naše firma disponuje dvěma válcovými zkušebnami a to v Praze a Brně.
Na válcové zkušebně v Praze měříme vozidla s náhonem jak na všechny čtyři kola, tak i vozidla s náhonem na přední, nebo zadní nápravu. V Brně lze na válcové zkušebně měřit vozidla s náhonem na přední i zadní nápravu. Vozidla, která mají náhon na všechna čtyři kola lze změřit v případě, že disponují systémem Haldex s možností elektronického odpojení náhonu zadní nápravy.
POBOČKA | PRAHA | BRNO |
Maximální testovací rychlost | 250km/h | 250km/h |
Maximální výkon | 1800 koňských sil | 1200 koňských sil |
Maximální zatížení nápravy | 3000 kg | 3000 kg |
Odchylka měření | 2% | 2% |
Cena jednoho měření vozidla s pohonem na přední, nebo zadní nápravu | 990,- | 990,- |
Cena jednoho měření vozidla s pohonem 4x4 | 1.600,- |
|
Akční cena 2 měření při chiptuningu. Tedy před úpravou řídící jednotky i po její úpravě | 1.500,- |
|
Pronájem válcové zkušebny | dohodou | dohodou |
Rada na závěr
Pokud jste se rozhodli pro chiptuning vašeho vozu, vyberte si firmu, která disponuje válcovou zkušebnou. Pouze měřením na válcové zkušebně si můžete být jisti, že nekupujete zajíce v pytli. Pozor si také dejte na přemrštěnou cenu měření. V takovém případě je pravděpodobné, že firma ve skutečnosti nedisponuje válcovou zkušebnou a cena má zákazníka od měření odradit.